Зв'язок з нами

ГРОШІ

Зміни наглядової політики МВФ: адаптація до нової економічної реальності

Зміни наглядової політики МВФ: адаптація до нової економічної реальності

Зміни наглядової політики МВФ: адаптація до нової економічної реальності

На тлі епохи пандемії Міжнародний валютний фонд реагує на нові виклики в галузі економічної політики. Йдеться про модернізацію методів надання державам-членам рекомендацій з економічної політики на регулярній основі – процес відомий як нагляд.

Регулярні підходи оцінки стану економіки держав-членів, як і раніше будуть охоплювати питання податково-бюджетної, монетарної, курсової та фінансової політики, які є ключовими в діяльності МВФ.

В майбутньому МВФ планує систематично додавати аспекти, які матимуть значний макроекономічний вплив, наприклад, зміна клімату та цифрові технології, з метою підвищення ефективності виконання своїх наглядових функцій.

Адресні та цільові рекомендації країнам з питань формування та реалізації економічної політики також допоможуть директивним органам краще підготуватися до зміни економічного ландшафту, зазначають у МВФ.  Відтак ми вирішили висвітлити зміну підходів в діяльності МВФ, обумовлені зміною економічного ландшафту в епоху пандемії.

Ключові завдання та виклики

Пандемія COVID-19 є поворотним моментом в XXI столітті. Коронакриза викристалізувала нові ризики та вторинні ефекти, а також істотні  фактори невизначеності щодо відновлювального зростання.

Перспектива трансформаційних змін існувала і до пандемії. Світ стає більш взаємозалежним, тенденції, пов’язані з цифровізацією та нерівністю, прискорюються, а розв’язання проблеми зміни клімату наразі є ключовим пріоритетним завданням, зазначають в МВФ.

Водночас директивним органам також доводиться справлятися з коронакризою. Передусім, рятуючи життя та забезпечуючи засоби до існування, а надалі стійке відновлювальне зростання, запобігаючи довготривалим економічним збиткам.

З цією метою вони повинні дати відповідь на питання, на які досить часто немає простих відповідей, зокрема, як вибудувати заходи політики, щоб зберегти достатній обсяг підтримки, при цьому забезпечуючи стабільність та стійке зростання. Або, як директивним органам потрібно реагувати, коли простір для маневру обмежений, оскільки макроекономічні інструменти вже широко використовувалися під час світової фінансової кризи. Також, як забезпечити оптимальне  регулювання, якщо темпи відновлення економіки несинхронізовані та неоднакові, особливо враховуючи мету, щоб країни, які до цього часу ведуть боротьбу з пандемією, не відстали ще більше.

Модернізація системи нагляду МВФ

Для подолання цих змін рекомендації МВФ з питань економічної політики змінюються як за своєю сутністю, так і з точки зору взаємодії фонду з державами-членами.

Цей новий напрямок висвітлюється в комплексному аналізі наглядової діяльності 2021 року. В представленому аналізі (першому з 2014 року) відображені широкі обговорення з офіційними органами держав-членів, зовнішніми експертами та іншими зацікавленими сторонами. Зокрема, він містить чотири пріоритетні завдання, які надалі будуть визначати наглядову діяльність МВФ.

Один із ключових аспектів – подолання ризиків та невизначеності. У рекомендаціях з відповідних питань економічної політики повинен більш ефективно оцінюватися діапазон можливих результатів. Це допоможе підготуватися до гіршого, ніж очікувалося, розвитку подій, водночас піклуючись, щоб заходи політики враховували несподівані позитивні зміни та можливості.

Для цього потрібно буде поліпшити розуміння компромісів між ризиком та вигодою, підтримуваних шляхом планування на випадок непередбачених обставин і заходів, орієнтованих на управління ризиками. Такі рекомендації можуть містити кількісні міркування, наприклад, необхідний обсяг страхування від стихійних лих, та якісні аспекти, наприклад, способи отримання вигоди з непередбаченого економічного зростання.

Другим важливим напрямком є попередження і пом’якшення вторинних ефектів. Пандемія чітко показала масштаб глобального взаємозв’язку. Події в одній країні можуть спричинити істотні наслідки в усьому світі. Відмінності в темпах відновлення економіки здатні посилити вплив нормалізації політики. Подальший розвиток подій формуватимуть нові джерела таких вторинних ефектів, включаючи заходи політики у сфері охорони здоров’я, зміна клімату та цифровізацію, зазначають в МВФ.

Вкрай важливо буде виявити та оцінити економічні вторинні ефекти та наслідки політики, а також надати рекомендації щодо їх пом’якшення і запобігання. Поліпшення діалогу між джерелами та об’єктами впливу вторинних ефектів також може виявитися корисним для міжнародного економічного співробітництва.

І третій із вагомих аспектів змін – сприяння економічній стійкості. Йдеться про те, що назріла потреба  розширити розуміння економічної стійкості. Тривалий період економічної стабільності є необхідною, але недостатньою умовою досягнення економічної стійкості. Тенденції в розвитку демографічної ситуації, динаміці нерівності, соціально-політичні зміни й в галузі зміни клімату впливають на економічну стабільність і будуть обговорюватися більш систематично. Не всі тенденції мають однаково серйозне значення для всіх країн – їх макроекономічна важливість визначається специфікою конкретних країн.

В МВФ зазначають, що основною проблемою є пошук балансу між конкуруючими пріоритетними завданнями та обмеженим простором для маневру. Під час пандемії держави-члени одночасно задіяли різні інструменти політики (рисунок 1). Це вимагає їх ретельних та виважених підходів, а також розуміння взаємодоповнюючих та суперечливих один одному цілей.

Зміни наглядової політики МВФ: адаптація до нової економічної реальності

Рисунок 1 – Багатопланові заходи політики

Джерело: МВФ.

Важливість різних питань залежить від конкретної країни та і періоду: наприклад, координація заходів податково-бюджетної та структурної політики важлива для країн з низьким рівнем продуктивності. Більш розширена інтеграція макрофінансового аналізу має особливу важливість при нагромаджені фінансових ризиків.

Цілісний підхід до політики (ЦПП), в якому розглядаються доступні директивним органам варіанти політики та компроміси, забезпечує аналітичний підхід до вибору належного набору заходів економічної політики для країн, які прагнуть розв’язання проблеми, пов’язаної з потоками капіталу, та краще справлятися з зовнішніми шоками.

Єдині рекомендації з питань економічної політики допомагають директивним органам в обговоренні цих компромісів й налагодження співпраці.

Що це означає в практичному плані

В практичному значенні діалог щодо питань економічної політики з державами-членами фонду, як і раніше буде відповідати вимогам, підбадьореним Виконавчою радою, зазначають в МВФ. В рамках консультацій, як і раніше буде проводитися комплексна оцінка й розгляд податково-бюджетної, монетарної, зовнішньої, фінансової та структурної політики.

Підходи стануть більш цілеспрямованими та будуть більш широко включати макрофінансові аспекти, оцінку ризиків і планування на випадок непередбачених обставин, вторинних ефектів і розвитку потенціалу. Нові технології й розширення доступності даних допоможуть модернізувати методи ведення бізнесу та підвищити актуальність нагляду.

Рекомендації з питань економічної політики стануть більш детальними й враховують специфіку конкретних країн. Це найбільш актуально для нових і гострих питань, за якими буде цінним обмін досвідом, зокрема способи обмеження довгострокового економічного збитку або надання адресної підтримки компаніям. Ще одним поліпшенням є забезпечення того, щоб рекомендації МВФ будувалися на підставі завчасного виявлення наскрізних питань економічної політики та витягнутого країнами досвіду.

В підсумку варто зазначити, комплексний аналіз наглядової діяльності є важливим етапом, і ще багато що належить зробити для його практичної реалізації. Зміни будуть поступовими. Попри актуальність пріоритетних завдань при широкому діапазоні подальших результатів, існує невизначеність щодо розвитку подій, а також можливі виникнення непередбачених шоків.

 

 

Джерело

Натисніть щоб коментувати

Залишити Коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Головні новини тижня