Зв'язок з нами

ГРОШІ

Націоналізація «Мотор Січі» буде тривалою і складною

Націоналізація «Мотор Січі» буде тривалою і складною

Націоналізація «Мотор Січі» буде тривалою і складною

Рада національної безпеки і оборони вирішила націоналізувати підприємство «Мотор Січ», оскільки його приватизація китайськими інвесторами загрожує національній безпеці, а за даними розвідки США, частина обладнання заводу постачається до Російської Федерації. Про це в ексклюзивному коментарі інтернет-виданню UA.News розповів політолог Володимир Цибулько.

На думку експерта, рішення про націоналізацію «Мотор Січі» обумовлене низкою ключових факторів.

Націоналізація «Мотор Січі» буде тривалою і складною

Володимир Цибулько політолог

«По-перше, це безвідповідальна, а то і злочинна діяльність менеджменту підприємства з відчуження активів на користь китайської компанії. По-друге, це існування загрози національній безпеці через втрату активів. І по-третє, за даними американських спецслужб, частина продукції «Мотор Січі» потрапляє на ринок Росії і це серйозний удар по безпеці України. Тому РНБО вирішило зупинити процес націоналізації підприємства із залученням китайського інвестора»

Водночас, політолог вважає, що процес націоналізації підприємства, буде складним і тривалим.

«По-перше, в контролі над підприємством зацікавлені китайські інвестори. По-друге, це підприємство суттєво впливає на національну безпеку – воно забезпечує Збройні сили компонентами й одиницями озброєння. І по-третє, в цій історії багато складнощів, адже вона зачіпає не лише українську сторону – в ній замішаний і суттєвий інтерес Сполучених Штатів. Тому я думаю, що в процесі націоналізації «Мотор Січі», держава буде шукати якийсь компроміс і зважене рішення»

— Володимир Цибулько, політолог

Водночас наміри РНБО націоналізувати усі підприємства оборонного-промислового комплексу України, Володимир Цибулько пояснив непрозорою приватизацією за роки Незалежності.

«Справа в тому, що за змістом і формою, приватизація більшості українських підприємств ОПК була «сірою», а не законною і ринковою. Тому держава мала б відновити контроль над ними, опісля виставити їх на цивілізований ринок і продати частину активів, зберігаючи водночас частковий контроль. Або ж передати ці підприємства у стовідсоткову державну власність, бо все-таки оборонна промисловість – це сфера, від участі в якій не відмовляються багато держав світу. Це питання національної безпеки і держава повинна зберігати над підприємствами оборонки повний, або частковий контроль»

— Володимир Цибулько, політолог

Водночас, рішення РНБО приватизувати «Донецькоблгаз», експерт пояснив приналежністю підприємства російському олігарху Сергію Курченку. Політолог нагадав, що Курченка сьогодні вважають головним економічним оператором на тимчасово окупованих територіях та підозрюють у фінансуванні тероризму в Україні. З огляду на це, переконаний аналітик, усі підконтрольні Курченку активи на підконтрольній території, слід арештувати і вилучити на користь компенсації втрат держави від російської агресії.

Нагадаємо, 11 березня Рада національної безпеки та оборони вирішила повернути у державну власність ПАТ «Мотор Січ» і не виключила можливості націоналізації всіх підприємств оборонно-промислового комплексу України.

Крім того, у РНБО не виключили націоналізації наближеного до російського бізнесмена Сергія Курченка ПАТ «Донецькоблгаз». 6 березня підприємство призупинило подачу газу 59 котельним «Донецьктеплокомуненерго» через борги перед НАК «Нафтогаз України». 9 березня подачу газу відновили. Секретар РНБО Олексій Данілов заявив, що за даними дослідження, власниками підприємства є дві компанії, які чомусь зареєстровані у Гонконзі.

У 2019 році президент «Мотор Січі» В’ячеслав Богуслаєв підтвердив продаж акцій підприємства китайським компаніям. Він заявив, що таким чином хотів врятувати завод від закриття, і запевнив, що розробки ДП «Івченко-Прогрес», запатентовані як в Україні, так і в інших країнах, залишаться інтелектуальною власністю підприємства і не будуть продані разом з його акціями.

Влітку 2020 року китайська компанія Beijing Skyrizon та DCH Group українського бізнесмена Олександра Ярославського та її афільовані компанії, спільно подали нову заяву в Антимонопольний комітет України на купівлю акцій «Мотор Січі». Однак АМКУ відхилив звернення DCH і Skyrizon щодо придбання заводу.

У грудні 2020 року китайські інвестори «Мотор Січі» почали міжнародний арбітраж з метою стягнення з держави Україна $3,5 мільярдів, оскільки кваліфікують дії української влади як експропріацію їхніх інвестицій у це підприємство. У розвиток виробництва було інвестовано понад $100 мільйонів.

Наприкінці січня 2021 року Україна запровадила на 3 роки санкції проти громадянина Китаю Ван Цзина і трьох китайських компаній. До списку санкцій також потрапила компанія з Британських Віргінських островів.

Компанія Beijing Skyrizon заявила про готовність захищати свої інтереси й оскаржувати запроваджені Україною санкції.

До того ж, китайські інвестори ПАТ «Мотор Січ» збільшили суму позову до України з $3,5 млрд майже до $3,6 млрд. У гривневому еквіваленті це додаткові 2,8 млрд до раніше висунутих вимог.

Тим часом Держдепартамент США висловив занепокоєння намірами Китаю придбати ПАТ «Мотор Січ». У Сполучених Штатах такі інвестиції вважають згубними.

Джерело

Натисніть щоб коментувати

Залишити Коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Головні новини тижня