Зв'язок з нами

ГРОШІ

Найгірший показник з 2015 року: план видатків держбюджету невиконаний на 68 млрд грн

Найгірший показник з 2015 року: план видатків держбюджету невиконаний на 68 млрд грн

Найгірший показник з 2015 року: план видатків держбюджету невиконаний на 68 млрд грн

Завдяки виваженій та послідовній політиці Уряду, у 2020 році вдалося досягти виконання бюджетних показників у межах запланованих законом обсягів, у тому числі утримати дефіцит держбюджету в межах граничного показника, йдеться в повідомленні пресслужба Міністерства фінансів України. Фактичний дефіцит в підсумку завершення фінансового року становить 217,6 млрд грн або 5,2% ВВП, що на 81 млрд грн менше від запланованого, також зазначають у відомстві.

Проте,  роль Держбюджету в житті українського суспільства полягає у його впливі на сферу соціальних відносин, оскільки держбюджет є основним джерелом фінансування комплексних цільових соціальних програм, обумовлюючи прискорення соціального розвитку та захисту населення. Відтак в цьому контексті, виконання державного бюджету потрібно оцінювати з наголосом на забезпеченні видаткової частини. Утім, щодо видатків не все так добре, оскільки у 2020 році план видатків невиконаний на 68 млрд грн. Це найбільший показник з 2015 року. Про це повідомляють в Рахунковій палаті України. У відомстві також наголошують, що «успіх» виконання бюджету у 2020 році обійшовся українцям у вигляді витрат на погашення та обслуговування боргу у розмірі 512 млрд. грн.

Ми вирішили висвітлити виконання держбюджету-2020 в контексті «бюджет для людей» оцінюючи через призму його видатків.

Виконання держбюджету-2020

За підсумками минулого року, Уряду вдалося досягти виконання бюджетних показників у запланованих обсягах, зазначають в Мінфіні.

Передусім, у відомстві наголошують на показниках, які указують, що утримати дефіцит державного бюджету вдалося в межах граничного показника (факт – 5,3 % ВВП при плані 7,5 % ВВП).

Доходи державного бюджету вдалося перевиконати (фактично надійшло 1076 млрд грн при затверджених законом обсягах у сумі 1022 млрд грн).

Уряд також зумів профінансувати сферу оборони та безпеки в обсязі 6,1% ВВП.  В межах держбюдежту-2020 з 1 вересня 2020 року відбулося зростання прожиткового мінімуму та інших видів соціальних виплат та допомог, продовжено підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян, а також зростання мінімального розміру заробітної плати до 5 тис. грн.

В умовах падіння попиту уряд підтримав населення та бізнес коштом Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19. Повною мірою профінансовано надання пільг та субсидій для населення в грошовій формі, випливає зі звіту Мінфіну.

Уряду вдалося також покращити фінансування капітальних видатків держбюджету 2020 року до фактичних 94,9 млрд грн, а це на 18,7 % більше показників 2019 року, наголошують у відомстві.

Оцінка видатків держбюджету-2020

План видатків державного бюджету у 2020 році становить 68 млрд. грн., що  є найбільшим за останні 5 років. Про це повідомили в Рахунковій палаті.

Найгірший показник з 2015 року: план видатків держбюджету невиконаний на 68 млрд грн

Рисунок 1 – Ключові підсумки виконання Держбюджету-2020

Джерело: Рахункова палата. 

Голова Рахункової палати Валерій Пацкан, коментуючи Висновки про результати аналізу річного звіту про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»,  зазначив, що обсяг видатків кожної четвертої бюджетної програми був змінений внаслідок урядового рішення. Водночас суми видатків за окремими програмами переглядалися по декілька разів.

В рахунковій палаті також прийшли до висновків, що з Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19 не використали 12 млрд грн, а це становить 15%.

Крім того, у 2020 році на 4,6 млрд грн (2,8%) проти планових показників зменшені видатки державного бюджету на місцеві трансферти, що є наслідком ненадання 5 субвенцій в розмірі  2,9 млрд грн та невиконання плану видатків на надання 27 субвенцій на суму 1,7 млрд грн.

«Заборгованість за позиками, наданими з єдиного казначейського рахунку на покриття тимчасових касових розривів Пенсійного фонду для фінансування виплати пенсій та допомоги. Відтак в підсумку станом на 1 січня 2021 року не повернули  62 млрд гривень», – зазначив Валерій Пацкан.

Оцінка дефіциту держбюджету

Саме тому унаслідок невиконання плану видатків держбюджету, бюджетний дефіцит менший на 83 млрд грн, або 27% проти плану й становив 218 млрд грн. При цьому, у порівнянні з 2019 роком, дефіцит держбюджету зріс у 2,7 раза, що становить  найбільший показник за останні 10 років як за обсягом, так і стосовно ВВП.

Оцінка доходної частини держбюджету

Оцінюючи доходну частину держбюджету, варто зазначити, що зменшений на 74 млрд грн план був перевиконаний на 8,7 млрд. грн, або 0,8%. У порівнянні з показниками попереднього року, доходи збільшились на 78 млрд грн, або 7,8%, проте з урахуванням цінового фактора, або реально – зменшились на 1,8%.

Окрім цього, НАК «Нафтогаз України» і ПАТ «Укрнафта» у грудні 2020 року авансом сплатили 14 млрд грн податкових зобов’язань з податку на прибуток і ПДВ, що дає підґрунтя  для припущень негативного впливу на доходи державного бюджету у 2021 році.

Оцінка впливу запозичень на видатки держбюджету-2020

Варто зазначити, понад 37% фінансових ресурсів держбюджету-2020 становили джерела боргового ринку – державні внутрішні та зовнішні запозичення. Відтак через девальвацію гривні та перевищення надходжень від запозичень над витратами на погашення держборгу, загальний обсяг державного і гарантованого державою боргу зріс на 554 млрд грн (28%) – до 2 трлн 552 млрд грн й становив 61% ВВП, наголошують в Рахунковій палаті. Витрати на погашення та обслуговування державного боргу збільшилися, у порівнянні з 2019 роком, на 8% – до 512 млрд грн, що становило майже третину всіх витрат державного бюджету у 2020 році.

В Рахунковій палаті також нарікають на прорахунках і недоліках прогнозування та планування доходів. Хибні показники при складанні законопроєкту про державний бюджет і внесенні зміни до нього  надалі спричинили виконання плану окремих платежів на вкрай низькому рівні. Відтак з певних джерел доходів, що передбачались у законі, не отримали надходжень зовсім, зокрема, 4,4 млрд грн плати за ліцензії у сфері азартних ігор.

У 2020 році також не застосовувалися  окремі обмежувальні норми Бюджетного кодексу, зокрема щодо рівня дефіциту державного бюджету, надання державних гарантій, загального обсягу державного і гарантованого державою боргу. Нехтування окремими обмежувальними нормами спричинило зростання як дефіциту державного бюджету, так і загального обсягу державного та гарантованого державою боргу.

В підсумку варто зазначити, на виконання держбюджету-2020 позначилися  низка істотних факторів. Зокрема,  якщо у 2019 році було ухвалено 4 закони щодо внесення змін до держбюджету, то у 2020 році кількість законодавчих змін становила – 17. Внаслідок цього, ключові показники у законі Про держбюджет (доходи, видатки, дефіцит) змінилися на десятки й навіть сотні мільярдів гривень, зазначають в Рахунковій палаті.

 

Джерело

Натисніть щоб коментувати

Залишити Коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Головні новини тижня