Зв'язок з нами

ГРОШІ

Фіскальна політика уряду: оцінка доходів, видатків та дефіциту бюджету у 2021 році

Фіскальна політика уряду: оцінка доходів, видатків та дефіциту бюджету у 2021 році

Фіскальна політика уряду: оцінка доходів, видатків та дефіциту бюджету у 2021 році

Фіскально-бюджетна політика уряду на початку 2021 року залишалася соціально орієнтованою, що надавало підтримку приватному споживанню.

Попри послаблення економічної активності податкові надходження зросли під впливом збільшення заробітних плат, високих цін на природні ресурси та слабшої гривні ніж торік. Про це повідомляє Національний банк у квітневому інфляційному звіті.

Бюджетні потреби профінансовано внаслідок проведення операцій на борговому ринку шляхом внутрішніх залучень та накопичених коштів у 2020 році. Державний та гарантований державою борг залишився майже незмінним з початку року зокрема шляхом курсової переоцінки.

Ми вирішили висвітлити ключові параметри фіскально-бюджетної політики, доходи, видатки та бюджетний дефіцит у 2021 році.

Соціально орієнтована фіскальна політика на початку 2021 року

На початку 2021 року видатки фінансувалися з акцентом на соціальну складову – збільшено витрати на оплату праці, трансферти Пенсійному фонду, у тому числі через індексацію пенсій із 01 березня, субсидії населенню на оплату послуг житлово-комунальних послуг разом з упровадженням компенсації у зв’язку з підвищенням тарифів на електричну енергію, надано допомоги, що пов’язані з поширенням захворюваності Covid-19 та її наслідками (рис. 1).

Фіскальна політика уряду: оцінка доходів, видатків та дефіциту бюджету у 2021 році

Рисунок 1 – Основні показники зведеного бюджету

Джерело: НБУ.

Крім того, зберігалися окремі податкові послаблення для мікро- та малого бізнесу, запроваджені ще наприкінці 2020 року.

Усе це підтримало приватне споживання під час чергової хвилі пандемії. Серед пріоритетів залишалися видатки на охорону здоров’я, зокрема, тривало зростання витрат на медикаменти, протиепідемічні та санітарно-профілактичні заходи. Також зростали видатки гуманітарного спрямування, зокрема, освіту, культуру та спорт (рис. 2).

Фіскальна політика уряду: оцінка доходів, видатків та дефіциту бюджету у 2021 році

Рисунок 2 – Внески у річну зміну видатків зведеного бюджету, в.п., функціональна класифікація

Джерело: НБУ.

Варто зазначити, витрати на обслуговування боргу також збільшилися, у тому числі через значні короткострокові залучення наприкінці 2020 року під вищу дохідність. Однак зростання було меншим у порівнянні з плановими обсягами через міцніший курс гривні, який закладено в держбюджет-2021.

Стримане фінансування видатків інших напрямів

Стримано фінансувалася низка колективних послуг, зокрема, оборона та громадський порядок, судова влада, а також дорожня інфраструктура.

Фіскальна політика уряду: оцінка доходів, видатків та дефіциту бюджету у 2021 році

Рисунок 3 – Темпи зростання видатків зведеного бюджету за окремими напрямами, % р/р

Джерело: НБУ.

В Нацбанку це пояснюють тривалими процедурами ухвалення програм на початку 2021 року й несприятливими погодними умовами (для виконання будівельних робіт).

У результаті видатки загалом зросли помірно. З огляду на вищі темпи зростання доходів сформувався відносно незначний дефіцит зведеного бюджету в I кварталі 2021 році. Циклічно скориговане первинне сальдо набуло додатного значення, що свідчить про стримуючий характер фіскальної політики щодо економічної активності, зазначають в Нацбанку.

Зростання податкових надходжень

Податкові надходження зростали порівняно високими темпами як коштом надходжень від внутрішніх податків, так і податків з увезених товарів. Зростання заробітних плат та стійкий споживчий попит сприяли високим надходженням як від податків на споживання (внутрішні акцизи та ПДВ), так і на доходи.

Фіскальна політика уряду: оцінка доходів, видатків та дефіциту бюджету у 2021 році

Рисунок 4 – Темпи зростання видатків зведеного бюджету за окремими напрямами, % р/р

Джерело: НБУ.

Надходження від податку на прибуток підприємств очікувано скоротилися через високу базу порівняння (отримання одноразових коштів від реалізації рішень Стокгольмського арбітражу наприкінці 2019 року), тоді як план за цими надходженнями перевиконано завдяки поліпшенню фінансових результатів підприємств.

Фіскальна політика уряду: оцінка доходів, видатків та дефіциту бюджету у 2021 році

Рисунок 5 – Внески в річну зміну доходів зведеного бюджету, в. п.

Джерело: НБУ.

Додатковим фактором було поліпшення адміністрування внутрішнього ПДВ. Унаслідок високих цін на природні ресурси (нафту, природний газ) зросли надходження від рентних платежів. Також сприяли збільшенню податкових надходжень слабший, ніж минулого року, курс гривні та збільшення обсягів споживання природного газу через холоднішу погоду, що супроводжувалося як більшими обсягами імпорту газу, так і розмитненням газу, що перебував у режимі митного складу.

Фінансування дефіциту

Значний попит на ОВДП у перші місяці 2021 року зумовив суттєві обсяги внутрішніх залучень насамперед у національній валюті.

Фіскальна політика уряду: оцінка доходів, видатків та дефіциту бюджету у 2021 році

Рисунок 6 – Державний та гарантований державою борг (у розрізі валют погашення), млрд грн та % від плинного річного ВВП

Джерело: НБУ.

Варто зазначити, частково потреби уряду (видатки та виплати за державними зобов’язаннями) профінансовані коштом значних накопичень на початок 2021 року. Відносно помірне збільшення чистих залучень компенсовано зміцненням курсу гривні у порівнянні з кінцем грудня.  У результаті обсяг державного та гарантованого боргу в січні-лютому 2021 року майже не змінився у порівнянні з початком року. За оцінками НБУ, відношення боргу та ВВП навіть зменшилося.

Нагадаємо, невиконання плану видатків державного бюджету у 2020 році становить 68 млрд. грн., що  є найбільшим за останні 5 років.

Джерело

Натисніть щоб коментувати

Залишити Коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Головні новини тижня